آموزش برنامه کویک بوک   2017

آموزش برنامه کویک بوک 2017

آموزش برنامه کویک بوک به روشهای مالتی مدیا
آموزش برنامه کویک بوک   2017

آموزش برنامه کویک بوک 2017

آموزش برنامه کویک بوک به روشهای مالتی مدیا

ساخت یک کمپنی فایل جدید

ایجاد کمپنی

برای ایجاد یک شرکت به مینوی فایل رفته و کمند "نیو کمپنی" را انتخاب نمایی

پنجره بعدی باز می شود

در پنجره بازشده روی گزینه Detailed Start کلیک نمایید. پنجره بعدی نمایش داده  می شود

دراین پنجره تمام مشخصات کمپنی خود را وارد کنید(طوریکه به نمونه مثال صفحه فوق خانه پری گردیده). ناگفته نباید گذاشت که گزینه Country  سازگار با کشور افغانستان نبوده بنابراین در این گزینه کلیک کرده کلمه “Other” را انتخاب نمایید.

یادداشت: گزینه های,Tax ID State و Zip مربوط به ایالات متحده امریکا می باشد و کسانیکه خارج از امریکا از این نرم افزار استفاده می نمایند این گزینه را خالی بگذارند. از گزینه State زمانی استفاده می شود که نورم مالیات مروج در ایالت های امریکا با همان کشور مطابقت نماید.

بعد از اینکه مشخصات کمپنی خود را وارد نمودید روی گزینه Next کلیک نموده به صفحه بعدی مراجعه نمایید

دراین صفحه نوع فعالیت کمپنی خود را یا فعالیت مشابه را از لست موجوده انتخاب نمایید.

نوت: برای آنعده از کمپنی های خدماتی و تولیدی ایکه نوعیت فعالیت شان در لست موجود نباشد می توانند از گزینه های آخری در لست که عبارت از General Service – based Business  و General Product – based Business استفاده نمایند.

بعد ازینکه نوعیت کمپنی خود را از لست انتخاب کردید روی گزینه “Next” کلیک نمایید

در این مرحله شما باید  گزینه Other/None  را انتخاب نمایید. بخاطریکه گزینه های دیگر در افغانستان به نسبت متفاوت بودن نورم های مالیات قابل اجرا نمی باشد. روی گزینه   “Next”کلیک نموده و در پنجزه بعدی شکل (6-1) سال مالی کمپنی را انتخاب نمایید.

بعد از اینکه سال مالی را انتخاب کردید روی “Next” کلیک نمایید و در پنجره بعدی برای اطمینان هرچه بیشترشما می توانید که فایل خود را رمزگزاری نمایید. شکل

بعد روی گزینه “Next”  کلیک نموده به پنجره بعدی رفته و برای ایجاد فایل کمپنی خود روی گزینه “Next” کلیک نمایید

در قسمت بالایی شکل (9-1) می بینید در گزینه “Save in”جایکه آسان باشد، امن وهرزمان به فایل خود دسترسی داشته باشید انتخاب نمایید. در این قسمت بخاطر آسانی، یک اسم مختصر شده برای فایل خود انتخاب نموده و روی گزینه “Save” کلیک نموده وبعد از اینکه دکمه “Next” را فشار دادید پنجره بعدی باز می شود که از شما در مورد اینکه کمپنی شما چی چیزی را می فروشد می پرسد، تولیدات، خدمات و یا هردو را ؟ شما با انتخاب گزینه درست روی دکمه “Next” کلیک نمایید. برای معلومات بیشتر به شکل (10-1)پایانی مراجعه نمایید.

ازین حالا به بعد درین مرحله مصاحبه (Interview) اینکه از شما چی چیزی پرسیده می شود بستگی به انتخاب نوع فعالیت کمپنی شما دارد. منظور از نوع فعالیت همان انتخاب گزینه ها( تولیدات، خدمات و یا هردو است) در پنجره قبلی است. بطور مثال اگر شما نوع فعالیت کمپنی را خدماتی انتخاب نمایید به پرسش های زیرین برمی خورید:

 

بعد از اینکه شما روی گزینه “Next”  کلیک نمودید پنجره بعدی باز می شود و از شما می پرسد:

“Do you charge sales tax?”  آیا شما مالیات از فروشات وضع می کنید؟  در حال حاضر این نوع مالیه در افغانستان قابل اجرا نمی باشد ازینرو گزینه “No” را انتخاب کرده و روی دکمه “Next” کلیک نمایید.

بعد از اینکه “Next” را کلیک کردید پرسش بعدی این است:

(Do you want to creat estimates in QuickBooks?) که آیا شما تخمینات که در رابطه به نرخ گیری و امثال این ها، در این مرحله هر گزینه یکه شما ضرورت داشتید انتخاب نموده پیش بروید.

بعد از اینکه گزینه دلخواه خود را انتخاب نمودید به پنجزه بعدی بروید.

Text Box: شکل (13-1)پنجره بعدی پرسش صورت حساب در مورد مشتریان است که پرداخت های خود را انجام نداده باشند. در صورت موافقت با گزینه “Yes” شما می توانید دو نوع صورت حساب به مشتریان خویش روان بکنید برنامه “QuickBooks” این صورت های حساب مشتریان را بصورت خود کار (طوریکه شما تنظیم کرده باشید) ماهانه و یا در صورت که کدام پرداخت از وقت معینه خود گذشته باشد (به ایمیل آدرس مشتری) روان نمایید.

خوب بعد از جواب دادن به پرسش قبلی حالا به پرسش ایکه باید جواب بدهید این است که آیا شما از وجه پرداخت (Invoice) در برنامه (QuickBooks) استفاده می کنید یا خیر؟

گزینه “Yes”  را انتخاب کرده روی دکمه “Next”  کلیک نمایید.

پرسش بعدی استفاده از وجه پرداخت جاری (Progress Invoice) است که آیا شما از این نوع وجه پرداخت استفاده می کنید ویا خیر، در صورتیکه شما با یک مشتری خود یک پروژه داشته باشید که شما یک مقدار پیشکی ویا به اساس پیشرفت فیصدی پروژه وجه پرداخت به مشتری ارسال کنید دراین صورت شما این گزینه “Yes”  را انتخاب کنید. 

روی “Next”  کلیک نمایید. پنجره یکه ظاهر می شود مربوط به برگه پرداخت (Bill) هاییکه شما مقروض هستید، می باشد..

در صورتیکه شما با گزینه “Yes”  پیش بروید شما در مورد اینکه :

  • از کدام ارسال کننده (Vendor) مقروض هستید؟

  • می توانید ردیابی کنید که مقروضیت شما به چه پیمانه است؟

  • شما را هشدار می دهد که زمان پرداخت کدام برگه (Bill) رسیده.

 

خوب “Next”  را کلیک کنید تا پنجره یکه مربوط به تنظیم زمان است ظاهر شود. طوریکه در شکل (17-1) می بینید با انتخاب گزینه “Yes” می توانید که :

  • زمانی را که صرف پروژه مشتری نمودید صورت پرداخت (Bill) روان کنید.

  • می توانید وقت و زمانی را که صرف کدام پروژه نمودید، دریابید.

  • اگر قراردادی یا کارمندی را به اساس زمان، ساعت پرداخت نمایید، تنظیم کنید.

 

در صورتیکه شرایط فوق را بکار ببرید می توانید گزینه “Yes” را انتخاب کنید در غیر اینصورت گزینه “No” را انتخاب کرده “Next” را کلیک نمایید.

حالا به پرسش ایکه متوجه شما است این که: آیا شما کارمند دارید و یا خیر؟ درنگ نکنید گزینه “No” را انتخاب نمایید چرا که تنظیمات برنامه (QuickBooks) با  شرایط کاری، و وضع مالیات افغانستان سازگار نیست.

 

 

بنابر این روی “Next” کلیک نمایید. پنجره بعدی که ظاهر میشود مربوط به مجموع لست حسابات یعنی

(Chart of Accounts) که در کمپنی ضرورت است، می باشد. روی “Next” کلیک نمایید. در پنجره بعدی که ظاهر می شود شما باید شروع سال مالی خود را انتخاب نمایید

بعد از اینکه شروع سال مالی کمپنی را انتخاب کرده روی “Next” کلیک نمایید

در پنجره ای ظاهر شده برنامه (QuickBooks)یک لست از آن حساب ها (Accoutns) را نظر به نوعیت کمپنی یا شکل کمپنی (بطور مثال: کمپنی تولیدی، خدماتی، مخابراتی ...) برای شما پیشنهاد می نماید (که با علامت)(  نشان داده شده است) که کمپنی شما به آن ضروت دارد این حساب ها (Accounts)  بستگی به نوعیت / شکل کمپنی و پاسخ هایکه در مرحله های که گذشتاندیم (مصاحبه یا Interview) دارد.

Text Box: یادداشت: شما به هر اندازه که گزینه ها را درست انتخاب نمایید، پاسخ درست ارایه کنید یا گزینه های درست را انتخاب کنید به همان اندازه لست مکمل و درست حساب ها(Chart of Accounts)  را در اختیار خواهید داشت. پس مواظب باشید.

 

 

 

 


شما می توانید که در لست موجوده حساب (Account) یا حساب ها (Accoutns) را به طریق زیر زیاد و یا کم نمایید:

  • در صورتیکه خواسته باشید یک حساب را زیاد نمایید کافی است که در مقابل هریکی از حساب هایکه خواسته باشید کلیک نمایید تا علامت ( ) ظاهر گردد (معلومات بیشتر پیرامون ایجاد و یا حذف حساب بهعنوان ایجاد حساب بروید).

  • در صورتیکه خواست یکی از حساب های پیشنهاد شده  برنامه (QuickBooks) را نداشته باشید کافی است که در مقابل حساب کلیک نمایید تا علامت ( ) برداشته شود.

  • بعد ازینکه حساب های پیشنهاد شده را پذیرفتید ویا تغییرات ایجاد کردید روی “Next” کلیک نمایید.

  • تبریک باشد شما مرحله مصاحبه (Interview) را به پایان رساندید که یک نمونه آن به شکل (21-1) نشان داده شده است

 

 

ر